Välj dina komplimanger

Har du fått en komplimang för ditt utseende? Kanske för din viktnedgång?
Det har jag. Och jag har med största sannolikhet också gett någon en komplimang med goda intentioner.
 
Men har du funderat över vilka konsekvenser sådana kommentarer får?
 
I vårt extremt utseendefixerade och prestationsinriktade samhälle vill alla vara perfekta. När mitt värde läggs i mitt utseende så blir min kropp ett objekt som jag får bekräftelse för när jag ser ut på ett visst sätt - oftast smal. Speciellt tjejer får ofta höra hur söta och fina och snygga de är. Fokus ligger på utseende snarare än personlighet. 
 
Är det konstigt att det läggs så sjukt mycket fokus, tankeverksamhet och energi på det egna utseendet? Vi lägger otroligt mycket tid på att förändra, förbättra, äta mindre, träna mer, fasta, detoxa, gå på powerwalks innan frukost, räkna kalorier, sluta äta godis, ha ätardagar, sluta äta choklad, straffa oss själva, kompensera, skriva ätscheman, dra i valkar och spegla oss.  Att människor får sådan extrem ångest när ett träningspass missas, när en ätit någon oplanerat, går upp i vikt, blir sjuk, hetsäter, jämför sig med hur en såg ut för några år sen, jämför sig med kollegan eller kompisen som själv klagar på sitt utseende, inte klarar av att bara äta 500 jävla kalorier per dag! 
 
SLUTA KOMMENTERA UTSEENDET! Ditt eget, andras, kändisars. Lägg märke till när du börjar bedöma andra människors utseende, bli medveten. Välj att fokusera på andra saker hos människor. Ge komplimanger för att personen är en glädjespridare, omtänksam och driven.
 
Om jag får höra "vad smal och fin du är" och sen går upp i vikt och inte får höra någonting alls... Om smal = fin, är den kroppen jag har nu dålig? Från att ha varit en person som äter för att det är gott och för att stilla hungern till att se maten som något annat än just mat. När mer och mer fokus läggs på kroppen blir maten ett sätt att kontrollera hur kroppen ser ut.
 
Jag minns när jag var 7 år och inte ville visa mig i bikini på simskolan eftersom min mage var för tjock. Ingen hade sagt att min mage var tjock. Det hade jag uppfattat på egen hand. Alla subtila signaler. Vuxna som klagar på sina kroppar. En allmän syn på hur en perfekt kropp ska se ut och ord/handling därefter.
 
Jag tror på att fokusera mindre på utseende och mer på personlighet. Jag väljer att sluta läsa tjejtidningar för de är ärligt talat skit. Jag fokuserar på att ge komplimanger för andra saker än utseende. Detta blir förhoppningsvis en god cirkel som gör att andra också fokuserar mindre på utseende. När någon kommenterar sitt eget eller ditt utseende - ifrågasätt! Våga. Personen menar förmodligen bara väl, men börja diskutera så kanske även hen kan få ett nytt synsätt. Tänk också efter en gång till innan du kommenterar andras utseende.
 
Samhället är sjukt och det är fan inte lätt. Men det viktigaste är att bli medveten och börja reflektera.
 
Amanda
 
 HAHA väldigt relevant bild!?
 
1 Birgitta:

skriven

Vad bra skrivet om sjuka ideal och beteenden.....

2 Helena:

skriven

Grymt bra skrivet!

3 Jennie:

skriven

Är så glad att jag lärt känna dej Amanda! <3
(Och det säger jag inte bara nu pga detta inlägget, jag borde dock säga det till dej oftare också! )Tycker om dig för att du är du. För att du e snäll, omtänksam, härlig, smart , rolig och mycket mer! En sån härlig person som man vill ha runt sig jämt! =)

Tack också för att du delar med dig av dina kloka tankar!
Hoppas att många kan ta till sig och fundera lite extra på detta!
STooor kram! Vi måste ses snart (efter miami)! Miss you!

Svar: Tack för din fina kommentar Jennie, gjorde min dag! Kärlek <3
För mycket av det goda

4 Mats:

skriven

Keep up the good work. Du är bäst! Tycker mig känna igen bilden. Tänkvärt.

5 Mimmi :

skriven

Hej Amanda! Fint skrivet men jag håller inte helt med, att ge komplimanger för en persons utseende är ett högst mänskligt beteende och en väldigt viktigt ingrediens i det sociala spelet. Självklart så ges komplimanger eller bekräftelse på personliga egenskaper i ett lite senare stadie av en bekantskap/vänskap men det första man ser är just utseendet och därför reagerar man instinktivt på det. Tycker dock precis som du att det är onödigt att kommentera storleken på en person det tjänar liksom inget syfte alls. Allt gott//Mimmi

Svar: Hej! Tack för din kommentar. Jag håller med, det jag syftade på var just kommentarer kring kropp och vikt :)
För mycket av det goda

Kommentera här: